Hem > Allmänt > Enda gången jag åkte ända till Borås

Enda gången jag åkte ända till Borås

Man läser mycket i mitt arbete. Väldigt mycket, på internet, skrivet av bloggare, journalister, myndighetspersoner – helt enkelt det mesta. Det som slår mig är att vi svenskar i allmänhet är dåliga på att stava. Men i synnerhet verkar vi på senare tid ha fått probelm att separera orden enda och ända. Eftersom jag inte sparat alla exempel jag hittat genom åren så tar jag nu det exempel som fick mig att skriva den här bloggposten. Det är en sammanställning från SKI (Svenskt Kvalitetsindex)

”Taxibranschen är den ända branschen som ökar inom persontransport.”

En googlesökning på ”det ända” ger ungefär 2,2 miljoner träffar. Vist kan man skriva ”det ända” exempelvis som SvD faktiskt gör här. Men allt som oftast är det ”det enda” man menar och också det som google föreslår.

Att man skriver ”enda” istället för ”ända” är dock inte lika vanligt. Men här kommer nu en guide till när man ska använda vad:

ÄNDA skriver man när man syftar på:

  • Bakdel eller yttersta del, kroppslig och utomkroppslig ”min ända är riktigt vältränad”  (oh, jag önskar att det var sant :-)) eller ”ta tag i repändan när du drar”
  • Avslut ”Äntligen är denna tuffa dag till ända”
  • Så långt som… ”Löntagarfonder är ett jävla skit, men nu har vi baxat dem ända hit”
  • (verbet) Sätta stopp för ”Jag ska ända dina drömmar”

ENDA skriver man när man syftar på:

  • Något som är unikt ”Det enda jag önskar, den enda som ser mig etc.”

Vågar vi hoppas på färre felstavningar i framtiden. Trevlig Fettisdag!

Kategorier:Allmänt Taggar:, ,
  1. Jossi
    11 augusti, 2010 kl. 00:39

    Hallelujah! En liten del av mig dör varje gång jag ser sådana där språkbrott. Typ särskrivningar. Hu!

  2. Anders
    9 november, 2010 kl. 08:39

    Hej,
    Det där förklarar ju saker och ting. Stavning på svenska är inte alltid så lätt. Särskilt ord som låter helt lika. Jag skulle precis använda ordet ”ända”, men blev osäker på stavningen. Tack vare ovanstående text kan jag alltså briljera och stava rätt. Hoppas jag inte blev lurad bara!
    /Anders

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

