Hem > I Nyheterna > Party ikväll! Baksmälla imorgon?

Party ikväll! Baksmälla imorgon?

SAAB-Spyker Automobiles ska tydligen det nya företaget heta. Det som ska frälsa Trollhättan och ge den svenska fordonsindustrins näst största flaggskepp hopp om livet igen. Ja, jag vet att SAAB inte är svenskt egentligen, men det svenska folket i allmänhet ser både SAAB och Volvo som svenska företag och vi är stolta över vår industri här i Sverige. Det ska vi också vara tycker jag. Den har varit helt outstanding.

Men, de senaste decennierna har förutsättningarna ändrats. Vi lever i en värld där vi är närmare varandra än någonsin. Världen är inte på samma sätt uppdelad i Västvärlden, Öststater, Asien, och u-länder som vi såg på den i slutet av 80-talet. Då var det exotiskt att besöka länder som Thailand, idag är det var och varannan svensk barnfamilj som spenderar sportlovet på en thailändsk sanstrand. Vi har blivit omsprungna av länder som kan erbjuda högre effektivitet till billigare kostnad. Därför är den svenska industrin inte vad den en gång var och kommer heller förmodligen aldrig att bli.

Vad vill jag ha sagt med detta?

Jo, att Spyker köper SAAB och får Trollhätteborna att korka upp champagnen är något som kan leda till en rolig fest, men baksmällan kommer nog snart. Kanske inte för SAAB men förmodligen för Trollhätteborna.

Det är tråkigt att vara kritiker. Ikväll är många glada och lättade och inte ens de insatta experterna kan säga vad som kommer att ske med SAAB på lite längre sikt, knappt på kort sikt heller. Därför inser jag att det är svårt att själv sätta igång att spekulera. Jag tror däremot att det faktum att Spyker inte heller går med vinst gör det hela lite grumligare. För att få SAAB att återigen bli lönsamt måste något göras med bilarna. Köparna måste ha en anledning att köpa SAAB som de i dagsläget inte har.

Jag skrev i somras om att dealen med Koenigsegg som då var på tapeten skulle kanske ge möjligheten för SAAB att ta en ny position på marknaden, det tror jag fortfarande är räddningen och vad som kommer att ske. Däremot är inte Spyker svenskt, jag har svårt att se att det blir några återanställningar i Trollhättan framöver.

Snarare kanske Spyker satsar på att göra SAAB exklusivare, på presskonferensen som hölls på Café Opera ikväll, påtalade man att SAAB hörde hemma i premiumsegmentet. Det anser inte jag att de gör i nuläget. Och ska de ägas av en sportbilstillverkare och ligga i det segmentet så kommer snarare produktionen minska och bli mer nischad mot exklusivitet. Det ger inte Trollhätteborna jobben tillbaka. Kanske också den minskade tillverkningen flyttar utomlands och lämnar Sverige helt.

Det får vi reda på framöver. Idag är alla glada, men hur blir det imorgon?

Det är klart att detta är mycket bättre än avveckling såklart, men jag vill mana till endast försiktig optimism. Jo, jag gillar ju fest, så jag ska också partaja och gratulera SAAB ikväll, men kom inte och säg att jag inte varnat er för dagen efter…

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

