Hem > Allmänt > Nyhetstorka och våtrumsetikett

Nyhetstorka och våtrumsetikett

Lite off-topic.

Min blogg har tagit sommarledigt med mig och hela mitt deltagande i den sociala mediavärlden har gått ner på sparlåga. Man säger ju att det råder nyhetstorka under sommaren, åtminstone skriver de traditionella medierna om saker man kanske inte hade läst eller höjt märkbart på ögonbrynen för under höst, vinter och vår. Exempelvis att En polsk kvinna stämmer ett egyptiskt hotell för att dottern blivit gravid av hotellpoolen eller varför inte att fotbollsprofilen Glenn Hysén beökt arbetsförmedlingen och därmed kvitterar ut a-kassa. Resumé berättar att Appelbergs VD:s hund Tilda blev biten av en grävling inför ögonen på flera ”chockade” mediepersonligheter eller varför inte gissa vem som är vem av kändisarna som datoranimerats tilll att se ut som om de vore 180 år gamla. Avslutningsvis kan jag förmedla att en man i Trollhättan siktade en varg och den verkade arg för den morrade nämligen.

Även i bloggvärlden börjar det bli mindre nu till sommaren. Det är ju helt naturligt i sig att man gärna hittar på andra saker än att sitta framför datorn hela tiden när solen (hrm, nåja) strålar utanför. Apropå det kan jag dela med mig av denna trevliga upptäckt från Expressen att solen är på väg tillbaka igen. Min glädje varade ända tills jag läste vad som stod i Svenska Dagbbladet att jag skulle räkna med fortsatt regn. Hm, intressanta vinklar på sommarvädret. Det känns som någon av dem kommer att ha fel. För en gång skull hoppas jag på Svenskan.

Så även om jag inte deltar lika mycket som tidigare så har min bevakning av den sociala medievärlden inte minskat, snarare tvärtom. Mer och mer tid av mitt arbete går åt till att bevaka och komma med förslag och taktiker för att lyckas med sociala medier. Som många säkert vet om är den sociala webben något som fungerar som ett utmärkt komplement till den autentiska världen. Något jag däremot inte riktigt förstår är när människor gör (för mig) konstiga saker i den autentiska världen.

Jag skulle vilja ta ett exempel på något jag anser vara lite udda beteende. I nuläget ligger jag i full träning för att fysiskt klara av två triathlon som ska gå av stapeln i mitten av augusti. En del av träningen inbegriper att jag simmar någon kilometer i Valhalla Simhall här i Göteborg ett par gånger i veckan. Men låt mig nu ta er med in i herrarnas våtutrymmen. För det verkar nämligen som om de herrar som behagar att använda duschrummet samtidigt som jag själv beter sig väldigt mycket som om de duschade hemma och inte framför andra människor.

Jag kanske är känslig, men de gånger jag duschar offentligt föredrar jag att inte stå bredvid någon som:

  • pratar med sig själv
  • sjunger, trallar, nynnar
  • borstar tänderna
  • rakar sig
  • snyter sig högt och ljudligt
  • ”lättar på trycket”

Kanske det är för mycket att begära att man gör sånt i duschkabinen hemma istället. Det skulle göra mig så mycket bättre till mods i alla fall. Vad säger ni?

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

