Hem > Ekonomi, I Nyheterna > En möjlighet till ny position för SAAB kanske?

En möjlighet till ny position för SAAB kanske?

Det har väl knappast undgått någon att SAAB är på väg att få nya ägare i form av det norsk-svenska Koenigsegg. En hel del experter i ämnet är emot affären som på lång sikt verkar mindre genomtänkt. Själv är jag absolut ingen expert i ämnet, men en tanke som slår mig är att det kanske är bra att SAAB inte hamnar i ännu en ny bilkoncern.

SAAB har visat svarta siffror två gånger de senaste 20 åren. Att flytta SAAB från en en stor koncern till en annan tror jag likaväl att det kan vara en kortsiktigt lösning, de eventuella vinster som skulle kunnas göras skulle kunna flyttas över för att finansiera annan verksamhet. För med 18 förlustår i bagaget måste man fundera på vissa saker (som jag är övertygad att man funderat på , men uppenbarligen misslyckats med)

  • Vad är SAAB för bil?
  • Vem köper en SAAB?
  • Vad är det som gör att man köper en SAAB och inte en annan bil?

Tydliga positioneringsfrågor med andra ord. GM har inte lyckats ta fram USP:en för SAAB och egentligen finns det inget som motiverar varför man ska köpa bilen. Är den störst? – nej. Bäst? -nej. Säkrast? -nej. Miljövänligast? -nej. Billigast? -nej. Exklusivast? -nej. Det är med SAAB som med Opel (jag äger visserligen en Opel själv). SAAB har inte kommunicerat någon stark USP (Unique Selling Position) på senaste tiden. Konsumenterna blir rådvilla.

Så en sportbilstillverkare med en omsättning på ”bara” 100 miljoner kronor, kan det vara något? En biltillverkare som tillverkat färre bilar under sin livstid än vad SAAB normalt producerar under ett år, kan det vara något?

Kan de ge SAAB en ny position på bilmarknaden, vad den nu än må vara, så varför inte?

Annars riskerar lösningen för SAAB att bli kortsiktig och lönsamheten utebli.

Annonser
  1. G.N Egg
    12 juni, 2009 kl. 11:19

    När övriga europeiska bilfabriker börjar gå med vinst, så kommer även SAAB att göra det, inte minst om den fenomenale Koenigsegg sitter vid rodret. Mannen som både gör och lyckas med det totalt omöjliga!

  2. 12 juni, 2009 kl. 11:43

    @G.N Egg Man kan ju önska. Jag tror dock att man måste börja från grunden. Att en sådan liten aktör tar över SAAB innebär att de inte kan återanställa alla uppsagda medarbetare omedelbart. Istället får man ompositionera SAAB och kanske nischa den mot en annan marknad. Koenigsegg kanske kan ordna det. Jag hoppas de kan det i alla fall.

  3. 12 juni, 2009 kl. 13:34

    Jag håller med personen som har skrivit detta inlägg! Jag tycker att denna lösningen är en liten chansning men varför inte. Koenigsegg har ju tekniken också (som 10 ingenjörer) tagit fram. Till och med Mclaren och ferrari har kopierat denna har jag läst 🙂

    SAAB bygger bra bilar och nu ska de bara övertyga och få folk att köpa dem!

    Hoppas det går vägen!

  4. 12 juni, 2009 kl. 14:14

    @Peter Tack för responsen!

  5. Ingvar Gunnarsson
    12 juni, 2009 kl. 15:01

    Hej.
    Ett bolag som Koenigsegg har en enorm kapacitet ur konstruktionssynpunkt .
    Ca 10 man har lyckats med att ta fram både en elbil och världens snabbaste seriebil är ju en googol prestation. De sitter ej fast i smeten som Saab gör utan kan agera fritt och inte minst tänka designfritt.
    Mvh
    Ingvar

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: