Hem > I bloggvärlden, I Nyheterna > Gekås VD talar om det han vet… och inte vet något om

Gekås VD talar om det han vet… och inte vet något om

I en artikel i Dagens Media berättar Gekås (Det stora shoppingkomplexet i Ullared) VD Boris Lennerhov om vad det kan innebära för varuhuset att Kanal 5 och Strix nu snart ska börja inspelningen av en dokusåpa i butiken och dess tillhörande camping och hotell.

Det finns en hel del intressanta saker att läsa i artikeln, bland annat att Gekås aldrig plöjt ner en krona i marknadsföringsinsatser (vilket i och för sig är något som ofta nämns i dessa sammanhang) men en annan sak som är kul är Boris syn på Gekås image och sociala medier.

Boris, hoppas att dokusåpan ska ge Gekås än stabilare image  och att den allmänna nidbilden av butiken försvinner.

– Många som aldrig har varit här har bilden att Gekås är en lada mitt i skogen, med jättelånga köer och en massa damer som river i backar med varor från konkurspartier. Där har vi en jättemission i att få ut vad Gekås faktiskt är i dag.

Det låter faktiskt spännande då jag är just en av dem som faktiskt funderar på om inte Gekås är precis ett sådant ställe. Jag har dessutom heller aldrig varit där. Så egentligen är jag väldigt representativ för den här målgruppen. Därför kanske det ska bli intressant att se hur det faktiskt ser ut i butiken.

Längre ner i artikeln, berättas det att Boris själv inte tittar på dokusåpor, och sällan på TV över huvudtaget. Han läser många tidningar, men bloggar läser han inte.

– Många är ganska tramsiga och patetiska och handlar bara om att visa upp vad man har gjort under en dag. Det är inte så intressant. De från marknadsavdelningen tjatar om att jag ska börja blogga, men jag har inte varken tid eller behov av att vika ut mig själv på det viset. 

Visst är många bloggar trams men likförbannat, när någon skriver om Gekås hamnar det på Google och folk skriver om Gekås, tro mig. Om man nu dessutom inte plöjer ner några pengar i marknadsföring (starkt jobbat, faktiskt) utan istället är mån om mun till mun-marknadsföringen är det nog dags att börja bevaka det som sägs. För på internet kan man bevaka. På fikarasterna på jobbet är det svårare att göra detsamma.

Därför är det intressant att höra en företagsledare uttala sig så tvärsäkert om något han inte vet något om samtidigt som han försöker kämpa för att motverka de som uttalar sig om Gekås när de i själva verket inte vet något om varuhuset.

Själv ska jag vara stor i sammanhanget och titta på minst ett avsnitt för att åtminstone bilda mig en sorts bild av Gekås som inte framställts av mig själv, för att se om jag ska omvärdera mina fördomar eller behålla dem.


  1. Boris Lennerhov
    26 maj, 2009 kl. 07:45

    Hej Merkaptan!
    Idag kom jag på tanken att kolla vad bloggarna skriver om Gekås, jag gör faktiskt det ibland. I en intervju blir det lätt att mottagaren gör sina egna små tolkningar. Jag tycker visst att det finns bra bloggar men la till att en hel del är lite väl tramsigt vardagliga, kul tidsfödriv antagligen men inte så kul att ta del av för den stora massan. Jag tittar också på något avsnitt av olika realityserie för att precis som diu åtminstonde veta varför jag tycker som jag gör.
    Så helt tappad bakom flötet är jag nog inte.
    Bästa hälsningar Boris

  2. 26 maj, 2009 kl. 08:15

    Hej Boris

    Att du är tappad bakom flötet tror jag absolut inte, man kan väl inte vara företagsledare för Sveriges mest berömda lågprisbutik då? 🙂

    Att kolla bloggarna för att se vad som sägs om Gekås är bra, så fortsätt med det. Den stora anledningen till varför det kan vara bra att blogga för företagets räkning är självklart den att det blir en extra marknadsföringskanal, vars enda resurskrävare är tid. Egentligen tycker jag (och många med mig) att det inte bara är VD:n som ska blogga utan en mängd olika befattningar på företaget för att ge en nyanserad bild som kan intressera den befintliga målgruppen. Då är det smart att sätta upp en bloggpolicy innan.

    /Merkaptan

  3. Boris Lennerhov
    26 maj, 2009 kl. 11:09

    Tack för tipsen!
    Gekås har faktiskt en egen blogg under uppstart som blir ganska avancerad är det tänkt, vi är lite sena i starten men hellre läsvärd än bara fort!

    /Boris L

  4. 26 maj, 2009 kl. 13:59

    @Boris Ingen orsak. Kvalitet vinner ju alltid i längden.

  5. kelaren
    26 maj, 2009 kl. 17:57

    Jag har varit på gekås och det var en lada i skogen med en massa tjocka tanter som rev och slet i allt, köer var det också.
    Bloggar läser jag inte så mycket för de är mest tramsiga, det räcker med dessa inlägg och tekattens sen får det vara slut på tramseriet
    TV ser jag inte heller på, men jag har hört från säkra källor (såna som har tv), att det mest ät skit på tv och det verkar ju inte så bra.
    Men alla goda ting är tre.

  6. 26 maj, 2009 kl. 20:59

    @kelaren Men, så bra då! 🙂

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

