Hem > I reklamvärlden > Lidls reklam säger egentligen ingenting

Lidls reklam säger egentligen ingenting

Överallt på Sveriges gator och torg har Lidl pyntat med reklambudskapet att 2/3 av deras sortiment faktiskt kostar under 20 kronor. Vilket kanske får en att haja till, men vad betyder det egentligen?

Jo, det innebär såklart att när man går in i en Lidlbutik så kommer två varor av tre kosta under Selmalappen. Men det säger ju ingenting egentligen om vilket sortiment Lidl har.

Mina första tankar när jag såg detta var:

  1. Jaha, men i en godisbutik kanske 7/8 av sortimenet kostar under 20 kronor.
  2. Men, vilket sortiment har Lidl egentligen om man jämför med en vanlig livsmedelsbutik?
  3. Kvalitet?

Och nu tror jag att motståndarna till min argumentation kommer att bemöta mina argument med:

  1. Men att jämföra Lidl med en godisaffär är ju som att jämföra äpplen och päron. Det är ju inte samma typ av butik
  2. Lidl har ett fullgott sortiment där man kan handla det mesta som man vill ha i matväg.
  3. De som söker efter högsta kvailtet i maten är inte Lidls målgrupp och kommer därför inte att handla på Lidl ändå.

Men låt mig reflektera över det faktum att man jämför äpplen och päron. Är det inte så att exempelvis kryddor som man har mycket av, mjöl olika sorter med mera finns det mängder av medan DVD-spelare, TV-apparater och annat konstigt de har på Lidl inte finns i lika stort antal. Jämför man priset på en burk salt och ett paket ryggbiff rätt av så får man ju en siffra men, mer intressant skulle ju vara att räkna utt vad snittpriset ligger på för en samling varor, såsom redan görs och använda det i marknadsföringen. För eftersom ingen annan gjort en liknande (konstig) marknadsföringskampanj så säger ju inte två tredjedelar någonting egentligen.

Och så det här med sortimentet. Vi vet ju att Lidl de facto har ett sortiment som till största delen består av ”färdig mat”. Detta innebär att priserna sjunker då man inte har ett större sortiment vad gäller färska varor i kött-, fisk- och fågelväg. Därför blir det också väldigt enkelt att hålla nere prisnivån. Och jag tycker personligen att matvaror under 20 kronor, som inte ska kosta så lite, (i den mån det finns just sådana på Lidl) säger något om kvalitet, masstransport och miljöutsläpp och det känns inte riktigt lika roligt att stoppa sådant i munnen. Då och då går jag förbi en restaurant som skyltar ut en trerätters söndagsmeny för 99 kronor. Det känns på något sätt som om man inte kommer att få den bästa maten, inte heller den bästa servicen på ett sådant ställe. Men för all del, jag kan ha fel.

Man kan handla mycket konstiga saker på Lidl och Netto. Jag läste för några år sedan i ett musikerforum (hittade inte länken nu) om en person som funderade på att köpa en mässingstrumpet på Netto för 300 kronor. Det är ju faktiskt ett helt ok pris för någon som aldrig tidigare spelat trumpet och vill ha en att testa på. Men det är lite humor på något sätt. Att skriva shoppinglistan: smör, bröd, kaviar, tvättmedel, mässingstrumpet…. och sedan gå och handla och där bredvid Djungelvrålen så ligger den glänsande trumpeten för 300 kronor, vilket kap…. Bara i lågprisbutiker. 🙂

Annonser
  1. kelaren
    17 maj, 2009 kl. 11:29

    När jag ser den reklamen tänker jag på såna affärer som säljer allt för tio eller 20kr/st. typ göfabtian. och då blir jag inte särskillt lockad att gå in i en sån affär.

    men din jämförelse med godisaffär är rätt bra. sist jag var på lidl var mer än halva ytan för godis, kakor glass och dyl.

  2. 17 maj, 2009 kl. 11:56

    @kelaren Precis så tänker jag också när jag ser en sån reklam

  3. 17 maj, 2009 kl. 15:48

    yes.. Lidl har bra mycket snask och lågkvalite produkter .. men de e heller ingen ”upscale” butik direkt.. så ”Von Lidl” e nog årets skämt 😉

  4. 17 maj, 2009 kl. 20:41

    @dekay Ja, men är inte just Von Lidl, ett sätt att driva med sig själva och fördomarna kring butiken? Men reklamen är ändå rätt dålig tycker jag, eftersom jag personligen inte kan likna mig själv med adelsfolk som pratar snobbigt.

  5. Vally
    6 februari, 2012 kl. 17:33

    Det är fel att Lidl håller låg kvalite.
    Deras varor håller hög sådan.
    Det är en tysk kedja. Allas ögon på dem.
    Jag tror att människor, som inte är så upplysta, förväxlar kedjan med Netto.
    De två kan man inte nämna på samma dag.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: