Hem > Allmänt, Fest och Firande, I Nyheterna > Happy Birthday, Thank You for the Music & End of an Era

Happy Birthday, Thank You for the Music & End of an Era

Det har varit väldigt dåligt på bloggfronten på sistone och faktum är att jag lite gått och väntat in detta datumet, den 20:e april Idag fyller nämligen Merkaptan 1 år. Ja, åtminstone i bloggform. Merkaptan, som ett av mina alias, har funnits sedan 2005 tror jag eller något.

Anledningen till att jag gått och väntat in datumet är att jag också beslutat mig för att inte längre använda låttitlar i rubriken. Så detta är alltså sista gången detta sker och då slår jag till med tre stycken på samma gång.

Jag använder ”Thank You for the Music” men egentligen är jag lite pyrak på ABBA nu, eller ska jag säga Björn Ulvaeus i alla fall, på grund av ni vet vad. Artikeln där han tycker att fildelarna är simpla tjuvar har ju kommit till månaderna nu men Björn är väldigt nöjd med domen, i ett mål som egentligen gynnar distributörernas önskan att vi ska återvända till 90-talet och köpa CD-skivor än artisternas rimliga ersättning för sin kreativitet.

Jag är musiker på hobbynivå och självklart tycker jag att musikerna ska få betalt för sitt jobb, men det finns många sätt för dem att få detta. Det jag däremot inte gillar är att skivbolagen är de som skriker högst för artisternas räkning, men vilka kommer att få skadeståndet. Skivbolagen/Filmbolagen eller artisterna?

Skivbolag håller på att bli som räknemaskinstillverkare. Ni vet Facit? De som en gång i tiden tillverkade ”världens bästa räkne- och skrivmaskiner”. När ordbehandlingsprogrammen blev en självklar del av persondatorerna mötte företagsledningen den nya tekniken med attityden att folk kommer inte att överge våra kvalitetsprodukter för ett ordbehandlingsprogram på en dator som inte alls har samma starka varumärke som Facit AB. Facit lades ned 1998.

Skulle Facit ha dragit konkurrenten Olivetti inför domstol för att de istället valde att slopa skrivmaskinerna och börja med persondatorer istället, som marknaden verkade lite mer intresserad av. Ni hör ju hur sjukt det låter men av den fantastiskt roliga artikeln i Svd om forna tiders fildelning för några dagar sedan så märker man att det är skivbolagen som ständigt vill förfäkta teknikens utveckling. Har ni några exempel på andra branscher där man förbudsivrar mot ny teknik så kommentera gärna.

För det är ju så, skivbolagen behövs ju inte längre. Att producera sin egen musik via dator är inte särskilt dyrt. Att lägga ut den och marknadsföra sig på Myspace går alldeles utmärkt och ingenstans finns det ett företag som vill ta den största delen av pengarna som rättmätigen borde gå till musikern. Skivbolagen lyssnade på massor av låtar för att de sedan kunde bestämma vilken musik som skulle släppas, bestämma vilken musik vi skulle få lyssna på! Nu bestämmer artisterna själva om de vill offentliggöra sin musik. Lyssnaren väljer själv vilken musik som intresserar honom/henne. Skivbolagen vill att vi ska köpa album… på CD. Det är inte synd om skivbolagen. De borde göra som Olivetti och bytta till datorer istället för skrivmaskiner.

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

