Hem > I Nyheterna > SJ SJ Gamle Vän

SJ SJ Gamle Vän

…Festligt att du lever än, men du ser rätt krasslig ut snart hörs ditt sista tut.

Infrastrukturminister Åsa Torstensson (c) håller alldeles strax en presskonferens om konkurrens på spåret. Och jag tycker om det, mycket. Alldeles för länge har Johan Wester, Stefan Holm och allt vad de heter fått härja fritt utan vad det verkar någon som helst konkurrens i På spåret.

Nej, skämt och sido. Det rör sig om att Åsa vill att Sverige ska lätta på järnvägsmonopolet som SJ har för persontrafik på vissa sträckor i Sverige. Självklart tycker oppositionen annorlunda. Det känns som om det är samma visa utan att ordentligt ha tänkt ut varför, för deras argument är nämligen risken för de ökade priserna. Men då har de inte riktigt tänkt längre än till Kungsbacka, om man åker från Göteborg. Något som även CUF-orföranden Magnus Andersson är inne på.

Det som slår mig mest i detta är att jag när jag läste på IHM, hade besök av en från SJ som gästeföreläsare. Självklart kom de sjuka priserna upp, särskilt de mellan Göteborg och Stockholm, där studentpriset för X2000 mellan städerna lätt kan ligga på 850 kronor en populär avgång. Detta medan flyget kostar 400 kronor alla avgångar, studentpriset alltså.

Hans svar på detta var, som vilket företag som helst skulle svarat. ”Vi har ingen anledning att sänka priserna, för vi har ändå sån stor beläggning att vi tjänar mycket pengar på det”

Fine, så kan ju ett företag resonera om de kan. Men det sticker i ögonen att SJ gör det med tanke på att det inte tillåts någon konkurrens på sträckan Stockholm-Göteborg. Det kan ju oppositionen fundera på den prisbilden.

SJ är bra, på att köra tåg. När de fungerar, kommer i tid, stänger dörrarna 30 sekunder före avgång och undviker en mängd orsaker som verkar uppehålla dem på vägen. Med ökad konkurrens ser jag fallande priser. För det är bättre att åka tåg än flyg. Egentligen både för miljöns skull och bekvämlighet. Men utan konkurrens kommer inte SJ sänka priserna.

Dessutom behövs det en utveckling av järnvägstrafiken. Det nyaste vi har att erbjuda är X2000-tågen och de är snart 19 år gamla. Det sägs att det inte går att köra fler tåg på sträckan Göteborg-Stockholm på grund av platsbrist på spåren, men det är ju knappast ett skäl till varför man ska hålla ute konkurrens, eller?

Nej, kör på Åsa, fram för  full konkurrens inom tågtrafiken. Det skulle verkligen behövas.

Annonser
  1. Stinsen Brinner
    31 mars, 2009 kl. 10:45

    Det stora problemet är inte konkurrens det är beläggningen på spåret. Med den ökade konkurrensen så kommer troligtvis priset gå ner men bara markant. Eftersom Man inte kan åka med mer tåg är det fullt nu kommer det vara fullt om ett år. Och varför ska företag sänka sina priser om dem har fulla tåg. Dem som kommer förlora på detta är resenärerna. Problemet med Järnvägen är att man inte satsar tillräcklig.

  2. Sista tut
    31 mars, 2009 kl. 11:16

    ”men du ser rätt krasslig ut snart hörs ditt sista tut”.

    Det tror jag inte på tanke på att det gick ca:750miljoner plus detta år.
    Så det kommer nog klara sig.

  3. 31 mars, 2009 kl. 20:32

    @Stinsen Brinner: Du har alldeles rätt. Man satsar inte tillräckligt på järnvägen. Med en utbyggnad av spåren Södertälje-Stockholm och Göteborg-Alingsås skulle man kunna öka trafiken mellan Stockholm-Göteborg. Det är ju det som är problemet, som jag skriver också. Eftersom SJ har fullt tåg och inga konkurrenter behöver de inte sänka priserna, sjukt.

    @Sista tut: Citatet kommer från en svensk text på den amerikanska låten ”Freight train”. Jag tror absolut inte att SJ är på väh mot konkurs, tvärtom. Men lite konkurrens skadar inte i vårt samhälle. Med tanke på SJ:s rykte så skulle de tappa resenärer till konkurrenter om de hade möjligheten. Sen tror inte jag att de går i konkurs för det. Det är som sagt ett citat ur en låt, eftersom alla mina blogginlägg har en låttitel i rubriken.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: