Hem > Allmänt > Spending My Time

Spending My Time

Igår var jag på Arbetsförmedlingen och träffade min ”handledare” eller ”handläggare” för första gången. Det var nästan en bisarr upplevelse. Jag möts av en kvinna som börjar med att säga att jag inte alls ser ut som hon tänkt sig.

– Jaha, säger jag, Hur hade du tänkt dig då?

– Mycket äldre, svarar hon och forsätter: Det är lustigt när den bilden man har innan så totalt kolliderar med det man ser. Jag hade byggt upp en väldigt bra bild av dig trodde jag.

Ja, inte tusan vet jag hur jag ska tolka något sådant – men hur som haver vi språkades ett tag och hon frågade om jag besökte Arbetsförmedlingens jobbsajt ofta. Jag svarade sanningsenligt att det inte var jätteofta, men jag sökte på andra annonssidor, men framförallt genom att scanna av bloggar och försöka bygga upp ett kontaktnät för mig själv på digitalt vis. Eftersom många av de jobb som jag söker inte annonseras ut på Arbetsförmedlingens sajt.

– Ja, vilken tur att man är gammal, fick jag till svar. Sedan klickade hon upp www.resume.se och sa: Här har vi något tror jag, Resume (uttalat utan accent/apostrof med långt ”u”) är det en sida du känner till? Här finns det tydligen jobb att hitta.

Jag talade om för henne att jag kände till Resumé och prenumererade på deras nyhetsbrev, men tackade för tipset. Ja och efter 40 minuters samtal kände jag att jag inte hade fått ut någonting. Jag fick reda på att jag ska föra en jobbsökardagbok och rapportera in allt till henne så att jag inte skulle mista min a-kassa.

Fy tusan. Det är så mycket enklare att arbeta och att slippa hålla på att skicka in blanketter regelbundet hit och dit. Jag lyckades i alla fall få tillstånd att skicka mail till henne med det som skulle sändas in. Först lät det som hon ville ha det per post.

När hon sade att det var tur att hon var gammal  tänkte jag säga att det är tur att jag är ung. Men 28 kanske inte är så ungt… Hur som helst där satt jag av en timme av mitt arbetslösa liv. Låt det för all del inte vara länge.

Jag har länkat förut, men mitt CV finns här. Vidare kan också mitt marknadsföringsarbete för Svenska kyrkans fastekampanj 2009 i bloggosfären läggas till.

I övrigt var jag på en intervju idag på en av PR-byråerna i staden. Där blev det tyvärr inget napp. Tråkigt för min del, och för att de inte vet vem de missar 😉

Hur visar man (inte bara säger) att man  är en driven och nyfiken person under en halvtimmes intervju?

Förslag mottages gärna.

  1. 11 mars, 2009 kl. 12:37

    He he, jag skulle vilja se dig förklara ditt jobb för Svenska Kyrkan för Af-tanten – det är en kommunikativ utmaning!

  2. dad
    11 mars, 2009 kl. 15:36

    Helt otroligt att det finns personal som skall fungera som rådgivare till arbetssökande som är så långt från verkligheten.

    Men om jag kommer i håg rätt så placerar AF ganska få tj.m över huvud taget jämfört med egna kontakter, annonser, urvalsbolag, search-bolag etc.

    Kanske inte så konstigt

    dad

  3. kelaren
    11 mars, 2009 kl. 19:40

    se det så här:
    ditt besök hos af fick dig att vilja ha ett jobb nu och slippa vara arbetslös
    det är väl det de ska göra, ge dig motivation.

  4. 11 mars, 2009 kl. 23:40

    @Aisha: Ja, hon brydde sig inte så mycket om vad jobbet gick ut på. Hon var mer nöjd med att jag sade orden ”jobb” och ”betalt” i samma mening. Resten orkade jag inte gå in på.

    @dad: Ja att säga att AF förmedlar tjänster är nog missvisande. De håller mer i det administrativa och sedan har de en databas ed jobb.

    @kelaren: Motivationen att få ett jobb finns. Motivationen hos arbetsgivarna att ge mig ett saknas dessvärre 😦

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

