Hem > Allmänt > Spread Your Love

Spread Your Love

Jag fick ett mail från min lillasyster (som pluggar på universitetet) som knyter an till mitt föregående inlägg. Hon valde att sprida budskapet till de i sin adressbok:

Hej alla vänner!

Kanske glömmer ni ibland som jag bort att vi som bor i detta land har det utomordentligt bra?
Vi har alla (fast vi klagar på att vi är fattiga studenter ibland:) mat för dagen och kläder på kroppen men framför allt obehindrat med vatten.

Som vi alla redan vet så är det långt från en självklarhet för många människor världen över.

För ett tag sedan så började fastan… Det behöver inte innebära att man måste fasta från mat eller ens fasta över huvud taget
vad man menar är istället att man, om man vill, kan avstå från något i sitt liv ett tag och använda de pengarna till välgörenhet istället.
Själv har jag valt att avstå från alkohol ett tag och kommer att ge en del av de pengar jag annars hade festat bort till svenska kyrkans fastekampanj
som i år handlar om just rent vatten.

Svenska kyrkans hemsida kan man snabbt starta en egen insamling och jag har startat en trädinsamling, plantering av nya träd. Det är verkligen inte mycket man behöver ge utan 1000 kr räcker för att plantera 100 träd. Om vi alla ger lite så kommer vi snabbt upp i det beloppet tror jag, vi kanske tom kan få ihop till ett dass 😉
(2000 kr för att förbättra hälsoläget och minska föroreningar)

Kanske kan du avstå från något du egentligen inte behöver och skänka 50 kr (eller mer!) för detta. Som de säger så klokt, ingen kan göra allt men alla kan göra något!
 
Kram på er alla gå in på
länken så kommer ni till min insamling eller kanske vill ni starta en egen???
Stor kram till er alla i varje fall!

Mvh

*lillasyster*

Hon är för go min lillasyster. Ingen blogg har hon skaffat än men jag tjatar på henne att hon ska göra det.

  1. 8 mars, 2009 kl. 19:55

    Gillar att syrran fått in mer pengar än du och då har hon väl inte haft igång sin lika länge som du?! Ha det gott..

  2. 8 mars, 2009 kl. 20:26

    Ja, hon är duktig hon! Jag får jobba hårdare på min insamling. Stöd den nu, Peter!

  3. 9 mars, 2009 kl. 11:30

    Har inte råd.. Inget jobb än, ju..

  4. 9 mars, 2009 kl. 12:21

    Äh, det har ju inte jag heller. Detta är ju ett frilansuppdrag.

  5. John Apse
    10 mars, 2009 kl. 19:12

    Vet du att Afrika, trots all välgörenhet + bidrag från olika stater, är fattigare idag än för 25 år sen? Så bara för att man använder ordet välgörenhet så behöver det inte vara nåt bra.

  6. 10 mars, 2009 kl. 20:23

    @John Angående det där så kan man diskutera en mängd saker.

    All välgörenhet och bidrag betalas ut olika, vissa går direkt till regimer andra går till organisationer som verkar inom landet (däribland Svenska kyrkans vattenkampanj). Sedan så har det också hänt en del på senare tid. Ökenspridningen har brett ut sig över stora delar av kontinenten vilket gjort att männikor har fått flytta och fler har fått samsas om allt mindre resurser.

    Vi i västvärlden har dessutom ett stort ansvar för Afrika, Indien samt Indokina på grund av den kolonialism som förstörde stora delar av dessa länders självstyre och utvecklingsmöjligheter under 1950-1970-talet.

    Därför kan jagi nte se någon orsak till varför vi nu ska vända ryggen mot en kontinent där invånarna nu präglas av hunger, fattigdom och inbördeskrig (ex Sudan). Världen blundade även för folkmorden i Rwanda 1994.

    Ställ därför frågorna: Vilka har fått pengarna? (regimer, organisationer) Hur används pengarna?

    Förresten vad är källan på att de bidrag som länderna i Afrika fått inte bidragit med annat än ökad fattigdom?

    /Merkaptan

  1. 31 mars, 2009 kl. 20:58

Kommentera

