Hem > I Nyheterna > Himlen Får Vänta

Himlen Får Vänta

…I alla fall om man flyger med RyanAir. Resumé skriver alltså om den irländske webbutvecklaren Jason Roe, som hittade en bugg i RyanAirs bokningssystem som gjorde att all priser visade noll kronor. Det gick visserligen inte att boka några biljetter för den summan, men han tänkte i alla fall att han vill uppmärksamma RyanAir på problemet. I sin blogg skriver Jason, i sitt inlägg från den 19:e februari bland annat:

”Ok, As I was booking flights down to cork for the blog awards, I noticed something a bit strange. When I went to change my flight times, all of the prices on the flights had changed to “Total Cost of Flight 0.00”.

BIG hello to all the Ryanair staff ;-)

Men, här börjar det hända något. En eller flera antällda på RyanAir ger sig in i diskussion med Jason om buggen han hittat och tonen är väl kanske inte den man förväntar sig om man vill påpeka en bugg i syfte att hjälpa till. Nedan följer några kommentarer från RyanAirs personal:

  • ”jason!
    you’re an idiot and a liar!!”
  • ”Hehe – I found a bug that lets me show anything I want on your site. ”
  • ”You must never have seen a decent exploit, if you think this is something worth bragging about.”
  • ”Website is not perfect, Life is not perfect… If you would work in your pathetic life on a such big project in a such busy environment with so little resources, you would know that the most important is to have usual user behavior scenarios working rather than spending time on improbable and harmless things.”
  • ”If I would be you I would think of consequences this can have.”
  • ”@Jason. Many of ordinary computer users/customers did find a way to report to us directly…
    I am not entitled to deal with public nor have time…
    It’s not about me, it’s about you…”

Då tänker man först och främst såklart att detta kan inte vara ”riktig personal” på RyanAir och om det skulle vara så, så kommer det naturligtvis vidtas åtgärder mot dessa. Men Stephen McNamara, kommunikationschef på RyanAir, tyckte visserligen att det var dumt av hans personal att kommunicera med bloggaren Jason Roe, men inte på grund av deras ton mot honom, utan på grund av att Jason var ”en idiot”. Hans utlåtande lyder:

”Ryanair can confirm that a Ryanair staff member did engage in a blog discussion. It is Ryanair policy not to waste time and energy corresponding with idiot bloggers and Ryanair can confirm that it won’t be happening again. Lunatic bloggers can have the blog sphere all to themselves as our people are far too busy driving down the cost of air travel”.

Så min fråga är då som följer: Hur i hela friden kan denna person vara kommunikationschef på ett av världens största flygbolag utan att ha en enda aning om kundkommunikation?

McNamaras grundläggande misstag är:

  1. Kalla inte bloggare för idioter, galningar, dårar eller något annat i offentlighetens ljus. De är opinionsbildare precis som journalister och läses av mängder.
  2. Att inte låta personal på RyanAir lägga sig i samtalen om bolaget på webben, kan innebära att ingen är där och skyddar företagets varumärke. Att personalen uttalar sig som ovan innebär att ingen skyddar varumärket.
  3. Att komma med den sista repliken är självklart något som ingår i företagets kommunikationsstrategi. Att alltid påpeka att man arbetar för att driva ner priserna i varje offentligt uttalande man gör stärker varumärkespositionen (i teorin). Att lägga ett sådant här uttalande efter en sådan här kommentar, som är svår att ta på allvar, gör bara att företagets grundidé mixas in i smörjan av smädelser och får också stryk.

Avslutningsvis en lite kort notering om Socialdemokraternas funderingar kring Leijonborg och kårobligatoriet. De anser att Leijonborg tystar studenternas röst när nu regeringen beslutat sig för att ta väck kårobligatoriet. Själv kan jag inte se varför man vill behålla en lag som tvingar alla studenter som studerar på högskola eller universitet att betala en avgift till en förening de inte får välja om de vill vara med i eller inte. Vill man finnas, som studentkår, så måste man berätta för studenterna själva varför man ska vara med där. Som det är nu kommer det bara en massa pengar in utan att många studenter aldrig någonsin kommer i kontakt med sin studentkår. Vare sig det gäller studierelaterade frågor, festverksamhet eller annat.

Ja, att tvinga folk att betala en kåravgift är ju lika knäppt som om man skulle behöva betala en extra-avgift bara för att man äger en TV.

Jaså, man måste det redan? Jamen, goddag då. 

 

 

Annonser
  1. heidisnews
    25 februari, 2009 kl. 16:36

    Bra inlägg! Jag håller helt med i dina slutsatser!
    Kårobligatoriet satte fart på mig också men jag var kanske lite mer hätsk i tonen…

  2. 25 februari, 2009 kl. 16:44

    Bara en en aning 😉 Får jag mothugg på mina inlägg vill jag kunna stå för dem, ett fult språkbruk kan jag aldrig stå bakom. Jo, endast i väldigt speciella fall, men jag vet inte något nu. Men det känns bra att friskriva sig lite så man inte målat in sig i ett hörn om man vill ta fram sågen.

  1. 27 februari, 2009 kl. 13:02
  2. 5 mars, 2009 kl. 00:29
  3. 16 juni, 2009 kl. 00:14

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: