Hem > Allmänt > Car Wash

Car Wash

Jag älskar Tv-serien Macken. Nedanstående är en sammansatt kompilation av scener där  Peter Rangmar, aka mannen med den vita Opeln, medverkar. Några av de härligaste citaten sägs redan i början här. Appropå att det står en grå Opel på parkeringen. Roger säger:

”Om du tvättar den hårt kanske han blir vit”

det jag ville ha sagt med den här inledningen är faktiskt inte mer än att jag läste en annan blogg, Liselott Malmqvist, präst i Svenska Kyrkan i Skärhamn. Där hon ställer sig frågan om hon är en SAAB. En SAAB måste nämligen alltid starta med växeln i backläge. Det fick mig osökt att tänka på en diskussion jag hade med mina gamla kollegor från Svenska Kyrkan när vi diskuterade vilken bilmodell man var som person. Det roliga med detta är att det egentligen bara var ett samtalsämne som skulle ebbat ut, precis som alla andra konversationer du har med vänner dagligen. Men, här var det annat. Jag sade nämligen till min vän att hon var Volvo och… det skulle jag inte ha sagt. Hon ville verkligen inte vara en Volvo. Jag förklarade för henne alla fördelarna med Volvo såsom trygghet, säkerhet och kvalité. Vilket är goda värden om man överför dem på personer.

Hur som helst. Detta skedde i september. I förra veckan träffades vi på nytt och hon tog då upp diskussionen på nytt. Men, denna gången hade hon accepterat det faktum att hon faktiskt var en Volvo. Problemet är väl bara att horoskopet för Volvopersonligheter förutspår ett ekonomiskt återhållsamt 2009. Det var kanske det hon vände sig emot?

Kan man tvätta en skitig bil fin? Eller kan man tvätta en Volvo till att bli en Ferrari? Min stora poäng under bildiskussionen var att man ”egentligen” inte eftersträvade att vara en Ferrari, för möjligheten att bli lycklig som en Ferrari var begränsad, ansåg jag. Vilken bil är du och vilken vill du vara?

Själv känner jag mig lite som en Skoda (de har fått ett mycket bättre rykte på senare år) men jag strävar efter att bli en Toyota. Om jag skrubbar mig hårt kanske jag blir det. Härligt att höra i alla fall att jag inte är den enda som gått och funderat på vilket bilmärke jag är.

Nytt samtalsämne. Nedan följer två andra snabba nyheter från www.Dagensmedia.se:

Hemlösa får gratis internetaccess mot att de bloggar – Vilket underbart initiativ från Sidewalk Express som genom ett samarbete med Situation Stockholm både lyckas med att stärka sitt egna varumärke samtidigt som de hemlösa får en egen kanal i en värld som annars skulle varit stängd för dem.

Johan Hedberg (inte hockeymålvakten), partner i Early October, menar att svenska företag är fega som inte tillräckligt snabbt anpassar sig till nya trender och därmed riskerar att missa hela mikrobloggsrevolutionen.

Jag håller med Johan, men tror att det är okunskapen och rädslan för att påverka sitt eget varumärke negativt som man inte ger sig in i den världen. Många har ju redan bestämt sig för att deras företag passar inte i sociala medier, de vill ha en mer seriös framtoning. Då kan man bara säga Barack Obama. Han tog stor hjälp av sociala medier. Kan man påstå att USA:s president inte är tillräckligt seriös? Tänkte väl det!

Det som gäller är att företagen måste inse att de inte själva fullt ut kan påverka sitt eget varumärke. Kunden bestämmer lika mycket som företaget vad varumärket ska betyda. När marknadscheferna på svenska företag insett det så kommer de att börja mikroblogga.

Men då kanske det är försent.

  1. 23 februari, 2009 kl. 22:43

    Volvo är dock inte kvalité längre! Jag vet ju. Så hoppas inte jag klassas som Volvo, men vad jag är för bil har jag inte tänkt längre på.

  2. 24 februari, 2009 kl. 00:08

    Peter: Hmm, det är svårt det där. Jag skulle kunna se dig som en Volvo, men kanske mer som en Mitsubishi, Ford eller Huyndai.

  3. syster yster
    24 februari, 2009 kl. 10:55

    Jag skulle vilja vara en ford ka, mest för att den är så söt 🙂

  4. 24 februari, 2009 kl. 12:17

    Syster yster: Ja, något litet är du nog. Kanske en Peugeot eller en Smart eller Kia

  5. Pia Laestadius
    24 februari, 2009 kl. 15:19

    Oavsett var, hur eller om du har ett boende har du rätt att göra din röst hörd. Därför startartade Situation Sthlm och våra försäljare bloggen ”Hemlös – med egen blogg”. Att andra som ingått i detta projekt gärna vill ta på sig äran för detta initiativ tycker vi är beklagligt. Detta är ett initiativ från Situation Sthlm och våra försäljare. På bloggen skriver de om sina åsikter, betraktelser i sin vardag. Detta är förutom att sälja tidningen även en väg att skapa en konstruktiv sysselsättning för våra säljare.
    Projektet knyter an till demokrati, människors värde och att möjligheter ska vara öppna för alla. Vi tycker att bloggen är ett steg i rätt riktning för yttrandefriheten för hemlösa människor.
    Med vänlig hälsning
    Pia Laestadius, VD Situation Sthlm

  6. 24 februari, 2009 kl. 22:40

    Hej Pia:
    Vad intressant att Situation Stockholm valt att kommentera nyheten på bloggar runt om på nätet. Att hemlösa i Stockholm eller var helst de befinner sig i landet får en kommunikationskanal som kan nå ut till omvärlden är självklart ett viktigt steg för det naturliga behovet av att känna sig behövd och lyssnad på.
    En blogg blir självklart ett kanalval som underlättar kontakten med allmänheten och kommunicerar med läsarna, där tidningen informerar.

    Min stora fråga till dig är isåfall: Vilken roll har Sidewalk Express haft i samarbetet med er, enligt er! På Sidewalk Express hemsida får man ingen information i ärendet.

    /Merkaptan

  7. 25 februari, 2009 kl. 15:40

    Mig veterligen så skrev jag inget om Sidewalk Express på niclasstrandh.com?

  8. 25 februari, 2009 kl. 15:54

    Intressant är två saker: dels att du jobbat i Svenska kyrkan – jag är ju fd präst i densamma och dels det där med bilar som jag då och då använder i brand workshops med företag.

  9. 25 februari, 2009 kl. 16:39

    Deeped: Nej, du skrev inget om Sidewalk Express på niclasstrandh.com, men du länkade till samma DM-artikel som jag länkade till och där står det att det är ett samarbete med Sidewalk Express. Jag skulle gärna vilja ha ett svar från Laestadius men det verkar vara en megafon, som du säger. Men jag vill inte döma ännu 🙂

    Angående din bakgrund i Svenska Kyrkan så kände jag till det, var det ett jobb du trivdes med? och vilken bil är du själv?

  10. 25 februari, 2009 kl. 17:09

    Well… eftersom jag varken jobbar som präst eller ens längre har kvar ämbetet så tja – jag trivdes med att vara ungdomspräst: men kyrkan var för trång.
    Jag brukar hamna till viss del som en Mini Cooper och i vissa delar som en Hummer 🙂

  11. 25 februari, 2009 kl. 17:22

    Det jag framförallt gillar med Svenska Kyrkan är att den fått en liberalare syn än tidigare och engagerar sig socialt med hjälpinsatser både utomlands och på hemmaplan i den lokala församlingen. Nu kommer jag i ett par veckor framöver arbeta med att marknadsföra Svenska Kyrkans Fastekampanj i sociala medier. Den syftar till att försöka göra något åt bristen på rent vatten i olika delar av världen. Just vattenfrågan har jag arbetat med tidigare för Svenska Kyrkan nämligen.

    Mini Cooper och Hummer? Känns som två helt olika målgrupper. Skulle vara intressant att göra ett sådant test på riktigt 🙂

  1. 25 februari, 2009 kl. 15:51
  2. 16 juni, 2009 kl. 00:21

Kommentera

