Hem > I Nyheterna > The Picture

The Picture

Jag är vad man brukar kalla för estet. Jag läste dock inte estetisk linje på gymnasiet utan Samhällsvetenskap, vilket framgår av mitt CV. Dock så är jag väldigt intresserad av musik, teater och andra typer av konstformer. Men när det kommer till Konstfack blir jag bara mer och mer fundersam över hur man resonerar. Detta är andra gången på kort tid som en Konstfackselev skämmer ut sig, men ändå finns det stöd för denna typ av skoluppgifter.

Jag inser att konst inte bara är att måla en tavla och sedan ställa ut den på ett galleri. Nej, konst är självklart ett sätt att uttrycka sig. Och min princip är att det mesta är tillåtet så länge man inte riskerar att skada en annan människa eller på annat sätt göra något som i förlängningen drabbar någon annan.

Att klä ut sig i rånarkläder och spraya svart färg i en tunnelbanevagn och därefter slå sönder rutan, drabbar oss alla. Det är vi alla som bekostar SL:s saneringar och reparationer. Och vem njuter av konsten?

Så, att fejka självmordsförsök och att vandalisera tunnelbanevagnar är tydligen helt ok, på Konstfack. Men i samhället?

Mina åsikter delar jag med flera andra. Allt ifrån ordningsvakter till tokmoderater. Om det är som de säger att flera på vänsterflanken i politiken är mer vänligt inställda till den här typen av konstnärliga installationer låter jag vara osagt. Men, det kanske är därför vänsterpolitiker vill höja våra skatter… så att vi kan betala ”konstnärernas” skador på samhälleliga ekonomin.

  1. syster yster
    16 februari, 2009 kl. 23:12

    Hm… intressant tanke… jag har funderat ett tag på om inte ordet konstigt är hämtat från konsten. Alltså om man vill beskriva något som ”arty” så är ordet för det konst-igt (konstaktigt) sen har det bara med tiden blivit så att konstigt betyder något annat nu… vem vet? säkert nån jag vet inte är bara en liten fundering. Detta som konstfacks eleverna har sysslat med är ändock konstigt i båda bemärkelserna 🙂 Ha de gött!

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

