Hem > I Nyheterna, Skola > ABC

ABC

I dagens upplaga av pappertidningen Metro läser jag följande notis:

”I Trelleborg vill man pröva ett radikalt grepp för att motivera lärarna. Elevernas poäng på nationella prov ska avgöra lärarnas lön. Enligt Lars Hemzelius (Fp), som är ordförande i gymnasienämnden och själv lärare, ska förslaget öka fokus på uppdraget att förmedla kunskap.”

Hmm, är det någon som ser något konstigt med ovanstående lilla text?

Det hoppas jag verkligen att det är. Själv stöder jag borgerliga initiativ för det allra mesta, men detta var väl ändå uppåt väggarna ogenomtänkt.

Följande frågor cirkulerar runt i mitt huvud.

Helt plötsligt kommer inga lärare att vilja arbeta i skolor där betygen generellt sätt ligger lägre. Olika sociala bakgrunder ger olika motivation till skolarbete. Hur ska man lösa det?

Jag har själv varit lärare. Att sätta betyget IG är inget en lärare vill göra av flera anledningar. Dels för att man självklart vill att eleven ska klara målen och det är tråkigt att konstatera att elev inte gör detta. Också för att det i grundskolan är ett omfattande merarbete med att inte godkänna en elev. Det ska varnas i god tid innan, sedan upprättas en handlingsplan. Eleven ska få tillgång till extra resurser, lärarna måste avsätta mer tid för detta. Allt detta gör att ”de latare” lärarna helt enkelt sätter G istället. Hur många fler lärare tror ni kommer bli ”lata” om de riskerar att lönen skulle sänkas för dem om de skulle sätta IG på en elev som inte når målen? Blir inte risken att vi kommer se högre betyg, utan att för den skull kunskapsnivån förändras till det bättre?

Grundläggande problemet är att man här ser lärarna som försäljare, där betygen fungerar som provision. Skillnaden är dock att en kund måste köpa något för att försäljaren ska få provision. Läraren kan helt enkelt styra sin egen ”provision” – helt sjukt!

Så jag skulle gärna vilja veta hur Lars Hemzelius har tänkt här.
Man kan tycka att lärarna inte kan påverka betygsättningen på Nationella prov, men det stämmer inte, förutom möjligtvis i matematik. I övrigt är de mycket bedömningsgrundande.

Nej, Lars Hemzelius, hur är det man brukar säga:

Gör om gör rätt!

Annonser
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: