Hem > I Nyheterna > Shake, Rattle and Roll

Shake, Rattle and Roll

Idag är det en historisk dag. Sverige har nämligen haft sitt kraftigaste jordskalv på över 100 år och det summeras bäst genom att en kvinna i Skåne sa: ”Jag såg hur kylskåpet skakade.”

Ja, vi ska nog vara glada för att de jordbävningar vi har i det här landet är såpass få och såpass svaga så när det kraftigaste skalvet kommer sedan 1904 så märker man det genom att kylskåpet skakade ovanligt mycket. Detta skedde klockan 06.15 imorse. Eftersom det inte förekom några som helst personskador känner jag att jag kan få driva lite om detta med gott samvete.

Så det var alltså 1904 vi hade en jordbävning starkare än skakade kylskåp. Vet inte om ni minns (gör ni nog i och för sig inte om jag inte har väldigt gamla läsare) men känner till stora jordbävningen i San Fransisco 1906, då dog 1000människor och 250.000 blev hemlösa. Kraftigare har förekommit sedan dess och glöm inte bort att det var en jordbävning som startatde tsunamikatastrofen 2004.

För att citera en gammal Hasse och Tage sketch med en liten tvist. ”Du skulle varit med i San Fransisco- då skulle du varit jävligt glad om sängen bara skakat lite” Appropå den gamla spik-i-foten-sketchen om FRANSKA REVOLUTIONEN!! JA, ni vet säkert vilken. Om inte så se här.

Idag har jag varit ute och julshoppat till mina syskonbarn. Och jag kan säga att den klassiska snapsvisan ”Helan går och halvan åker radiobil” inte är särskilt fel ute i och med att det finns en karaktär som heter Halvan i bokform som åker de flesta fordon som polisbil, brandbil, båt och fan och hans moster. Så det blir till att damma av den klassiska visan och ta sig en hutt med syskonbarnet och sjunga lite pedagogiskt för honom.

Ja, snart närmar sig julen och julefriden har ännu inte infunnit sig i Merkaptans palats. Men den kommer väl.

Tidigare i år skrev jag ett inlägg om oddsen på vilket väder som vi skulle ha i Göteborg på julafton Kalle Anka tid. Spelstopp var 1:a december och jag fick inga insatser så spelets omsättning är 0 kronor. Vilken tur för jag hade nämligen inte sökt tillstånd från lotteriinspektionen ändå. Återstår bara att se vad vi får för väder.

8 dagar till jul.
Då blir det mer Shake, rattle and roll än vad Skåne haft på 104 år. Det kan jag lova!

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

