Hem > Fotboll > In med bollen i mål

In med bollen i mål

Idag har jag hittat på något jag inte gjort på riktigt länge. Jag har gått på fotbollsmatch. Det är ju nästan så att till och med jag som är lite sådär halvsupporter går på fotboll när det är derby. Och det var det ikväll. IFK mot GAIS. Vill ni ha en utförlig utvärdering av matchen rekommenderar jag min väns blogg http://angelnpl.blogspot.com/ han är förmodligen inte lika nådig som jag är i min blogg från denna matchen. Men men, Blåvitt förlorade… med 0-1 och det kändes lite som om man stod och tittade på en match och man hörde den där ”In med bollen i mål-låten”. Bortsett från vädret, det regnar ju som bekant ständigt i rikets andra stad, så var det ungefär som att man satt och såg på Sverige-Paraguay från VM 2006, det var bara det att denna matchen inte slutade lyckligt.

Jag stod i Blåvittklacken, jag är i och för sig ingen klackmänniska alls. Och enligt mina kompisar som jag gick med är det sådana som jag som sabbar för klacken genom att inte sjunga med och skrika. Ok, jag kan köpa det argumentet. Det är ju inte kul om det står en massa tysta personer i en klack. En klack ska ju höras hoppa, skrika, sjunga för att förbättra stämningen, vad vore fotbollen/ishockeyn utan klack? Men… jag kan bara inte ta mig för att sjunga med, särskilt inte sånger med könsord och hatbudskap, det är bara inte jag. Så vad gör jag i klacken frågar sig då vän av ordning? Jo, jag tycker om mina vänner och vill stå med dem, därför står jag i klacken för att de gör det.

Nu förstår jag att personerna som skriker vissa saker förmodligen inte menar det. Jag hoppas verkligen det, för det jag tycker är väldigt tråkigt är när jag hör tonåringar bakom mig kalla motståndarna för fittor, bögjävlar och skrika att domaren ska dö efter matchen. Då tycker jag att det roliga med klacken försvinner. Inte undra på att fotbollen och annan idrott för den delen också är så fruktansvärt långt efter övriga samhället vad gäller acceptans av homosexualitet med en sån läktarkultur.

Vad är det de unga får sånt här ifrån? Man borde ju tycka att de unga är mer liberala kring homosexualitet och jämställdhet mellan könen än den äldre generationen som inte växte upp under en lika liberal epok (bortsett 70-talet då)
Är det föräldrar som lär sina barn uttryck som ”bögjävel”.  Eller att spelare som faller i marken är ”jävla fittor” som inte reser sig upp. Nej, det förtar en del av känslan. Det är en sak jag tycker att ishockeyn har mindre av, åtminstone Frölundaklacken. Man hör väldigt sällan könsord, eller annat skit från Frölundaklacken.

Jag är som sagt ingen klackmänniska. Så jag hoppas att jag får lite kommentarer på detta inlägget från en inbiten klackmänniska, varför inte du Peter? 🙂 Men jag skulle vilja gå på en fotbollsmatch med en stark klack bestående av alla åldrar men där man slipper höra kränkande ord från tonåringar.

Men det var ju en sak som Blåvitt inte lyckades med ikväll som de borde gjort. De skulle lyssnat på Markoolio. ”In med bollen i mål”

  1. Heidi
    2 september, 2008 kl. 09:32

    Jag håller med dig, varför måste man använda så grova ord? Dock kan jag nog säga att hockeyklacken inte är så mycket bättre. Eller spelarna för den delen. De har växt upp och fostras i en tämligen kvinno- och homofientlig kultur och det kommer nog ta ett tag att komma åt Sveriges red necks, fotbolls- och hockeytomtarna.

  1. 22 april, 2009 kl. 21:44

Kommentera

