Hem > Jobb > Gimme Hope Joanna

Gimme Hope Joanna

…’Til the morning comes…

Jag har nu officiellt genomgått en förvandling. En metamorfos om man så vill.
Jag ställer mig nu frågan. Vad kan jag bidra med för att göra denna värld bättre att leva i. Vad kan vi göra för de stackars fattiga själarna i Afrika som inte har möjlighet att förverkliga sig själva. Som inte når upp till det högsta steget på Maslows behovstrappa. De som ständigt måste kämpa för sin överlevnad och för sitt dagliga rena vatten.

Jag är numer nästan expert på vatten och vet att vi i Sverige förbrukar ungefär 200 liter vatten per dag, och då har jag inte räknat med den vattenkonsumtionen som krävs för allt vi stoppar i oss.

Jag är inte vegetarian, men när man får reda på att det går åt 16.000 liter vatten till produktionen/transporter av ett kilo nötkött så börjar man ju fundera. Detta rena vatten som krävs för att producera det köttet kommer istället inte de som verkligen behöver vattnet tillgodo. Så man kanske ska minska sin köttkonsumtion. Det borde jag tänkt på innan jag ställde mig i nattkön till MAX för att beställa mig ett nattmål, lite sådär lagom upprörd över att någon spanjor byggt ”en Villa med ett fotbollsmål” precis framför mina ögon precis när jag trodde jag skulle slippa den typen av practical jokes. Men… – det var inget practical joke. Det var på riktigt och helt plötsligt hade jag gluffsat i mig en sisådär 4.000 liter vatten.

Att köra på den dåliga samvetsprincipen gillar jag dock inte. Men vi ska absolut se möjligheterna. Ett av de tre externa kärnvärdena som Svenska Kyrkan har är hopp. Gimme Hope Eddy Grant!

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

